Daléniums främsta syfte är att få barn intresserade av naturvetenskap och teknik, de tror på att barn lär genom praktiskt arbete, det vill säga learning by doing. Annica poängterar flera gånger under dagen att de arbetar för att vara ett komplement till oss lärare, hon anser dock att lärare inte tar tillvara på denna resurs i så stor utsträckning som de borde. Dessutom menar hon att Dalénium ibland används på fel sätt. Det finns tyvärr lärare som anser att när de varit på Dalénium vid ett tillfälle har de avverkat naturdelen i skolan. Detta ser vi som ett stort problem då vi anser att naturvetenskap och teknik är en viktig del att arbeta med i skolan.
Under dagen fick vi följa med två klasser, en årskurs 4 och en årskurs 8. Första gruppen vi fick följa med vad 4:an, de arbetade med vattnets kretslopp vilket vi tyckte var lämpligt då vi själva arbetat med vatten. Vi fick följa med på droppes resa från molnet och tillbaka och känna hur ett moln känns. En fundering vi fick under tiden var hur detta skulle kunna göras på ett annorlunda sätt då vi kände att vissa elever blev ointresserade och tappade fokus, detta tror vi kan bero på att de tyckte att det blev lite barnsligt. När elevgruppen hade lyssnat på sagan om droppe fick de vistas i utställningen och pröva på de experiment som finns. Under denna tid iakttog vi eleverna och passade även på att prova en del av de experiment som finns, med visst fokus på det som har med vatten att göra.
En reflektion som vi gjorde var att eleverna till en början mest sprang runt och provade på olika experiment utan att ta reda på hur man egentligen skulle göra. När de vistats en tid i utställningen märkte vi att elevernas beteende ändrades genom att de fastnade vid sina favoriter och genomförde experimenten på det sätt som det faktiskt var tänkt. Vi tror att detta kan bero på att de hade insett att de hade faktiskt hade tid till allt som de ville göra och därmed kunde ta det lite lugnare.
Under dagen fick vi även följa en åk 8 i deras väg i att förstå fenomenet ljus. Eleverna fick ta del av en utav showerna som erbjuds på Dalénium vilken handlade uteslutande om just ljus. Det som Annica upplevde var ett av de stora problemen i verksamheten var att stimulera och få de äldre eleverna delaktiga. Detta eftersom det är stora svårigheter att lägga aktiviteterna på en lagom nivå, en nivå som inte känns barnslig men heller inte för svår, hon menade att detta är en svår balansgång och ett problem som de jobbar aktivt med för att komma närmre en lösning. Vi menar liksom Annica att det kan vara ett problem, ett problem som kan uppstå när man försöka göra något som upplevs som spännande och häftigt är att det får motsatsen som resultat av eleverna då det i stället blir ”töntigt” eftersom definitionen på vad som ligger rätt i tid och ålder är väldigt generell.
Under dagen hade vi en fundering om vems ansvar det är att hålla i ordning på eleverna när de gör ett besök på Dalénium, är det egentligen lärarens ansvar eller är det de som arbetar på Dalénium som har detta som sin uppgift?
En reflektion som vi hade efter dagens slut är att vi som blivande lärare kommer har stor nytta av ställen såsom Dalénium i framtiden då det är ett utmärkt ställe att få tankar och inspiration till en fortsatt undervisning i skolan. Lärare ute på fältet bör utnyttja dessa typer av ställen för att exempelvis sätta igång ett tema som det bestämts ska undervisas om.
För mer info om shower öppettider och inspiration gå in på www.dalenium.com
Under dagen fick vi följa med två klasser, en årskurs 4 och en årskurs 8. Första gruppen vi fick följa med vad 4:an, de arbetade med vattnets kretslopp vilket vi tyckte var lämpligt då vi själva arbetat med vatten. Vi fick följa med på droppes resa från molnet och tillbaka och känna hur ett moln känns. En fundering vi fick under tiden var hur detta skulle kunna göras på ett annorlunda sätt då vi kände att vissa elever blev ointresserade och tappade fokus, detta tror vi kan bero på att de tyckte att det blev lite barnsligt. När elevgruppen hade lyssnat på sagan om droppe fick de vistas i utställningen och pröva på de experiment som finns. Under denna tid iakttog vi eleverna och passade även på att prova en del av de experiment som finns, med visst fokus på det som har med vatten att göra.
En reflektion som vi gjorde var att eleverna till en början mest sprang runt och provade på olika experiment utan att ta reda på hur man egentligen skulle göra. När de vistats en tid i utställningen märkte vi att elevernas beteende ändrades genom att de fastnade vid sina favoriter och genomförde experimenten på det sätt som det faktiskt var tänkt. Vi tror att detta kan bero på att de hade insett att de hade faktiskt hade tid till allt som de ville göra och därmed kunde ta det lite lugnare.
Under dagen fick vi även följa en åk 8 i deras väg i att förstå fenomenet ljus. Eleverna fick ta del av en utav showerna som erbjuds på Dalénium vilken handlade uteslutande om just ljus. Det som Annica upplevde var ett av de stora problemen i verksamheten var att stimulera och få de äldre eleverna delaktiga. Detta eftersom det är stora svårigheter att lägga aktiviteterna på en lagom nivå, en nivå som inte känns barnslig men heller inte för svår, hon menade att detta är en svår balansgång och ett problem som de jobbar aktivt med för att komma närmre en lösning. Vi menar liksom Annica att det kan vara ett problem, ett problem som kan uppstå när man försöka göra något som upplevs som spännande och häftigt är att det får motsatsen som resultat av eleverna då det i stället blir ”töntigt” eftersom definitionen på vad som ligger rätt i tid och ålder är väldigt generell.
Under dagen hade vi en fundering om vems ansvar det är att hålla i ordning på eleverna när de gör ett besök på Dalénium, är det egentligen lärarens ansvar eller är det de som arbetar på Dalénium som har detta som sin uppgift?
En reflektion som vi hade efter dagens slut är att vi som blivande lärare kommer har stor nytta av ställen såsom Dalénium i framtiden då det är ett utmärkt ställe att få tankar och inspiration till en fortsatt undervisning i skolan. Lärare ute på fältet bör utnyttja dessa typer av ställen för att exempelvis sätta igång ett tema som det bestämts ska undervisas om.
För mer info om shower öppettider och inspiration gå in på www.dalenium.com
Ni verkar ha haft en bra dag på Dalenium. En del av era reflektioner känner jag igen från när jag jobbade på Science Center. Hoppas att ni får möjlighet att ha ett science center som resurs när ni arbetar som lärare. Troligtvis så kan ni också använda er av en del som görs på Science Center i ert arbete på förskola/skola.
SvaraRadera/Johan