23 apr. 2010

Tankar om våra genomförda naturlektioner med innehåll – is


Efter att vi genomfört samlingar/lektioner i förskola och skola upplever vi att barnen och eleverna visade stort intresse för ämnet. Genom att praktiskt får utföra experiment tror vi att de lättare lär sig och kan ta till sig ny kunskap då det blir mer konkret för dem. Denna tanke hade vi redan innan genomförandet och det kändes skönt att få det bekräftat att det faktiskt var så.

Vi upplever att lektionsupplägget vi hade fungerade som en bra grund även om vi fick göra vissa ändringar under lektionens gång. På förskolan fungerade det inte att få barnen att komma fram till en gemensam hypotes, istället blev det en dialog om vad vatten och is är innan de fick börja experimentera. I skolan gjorde eleverna dock sina egna hypoteser efter sin egen förmåga, vilket upplever är positivt. Barnen och eleverna kom fram till att olika resultat var det bästa, vi upplever att det de tyckte fungerade bäst var något av de metoder som de själva provat. Detta gör att de egentligen inte kom fram till vilken metod som faktiskt fungerade bäst. Vi tycker ändå att detta experiment är givande för barn och elever även om de inte kom fram till vilken metod som vetenskapligt fungerar bäst då vi anser att de ändå har snappat upp att värme och kyla har betydelse för isens smältningsprocess.


//Hanna, Robin & Maria

1 kommentar:

  1. Hejsa på er :) Jag tycker oxå det är viktigt att barn/elever får utföra praktiska experiment för att lättare lära sig, jag anser att det blir mer tydligt och konkret för barnen och eleverna och kanske att de då kan ta till sig kunskapen "lättare" :)
    Kramar

    SvaraRadera