6 maj 2010

Teknik i skolan

I den klass där jag har haft mina fältstudier kan jag se att de använder sig av mycket teknik i vardagen. Hela klassrummet är fullt av tekniska föremål som bänkar, stolar, pennor, papper, saxar och mycket mer. Det som många tänker på när det gäller tekniska saker är vanligen datorer och tv-apparater och i klassrummet finns en dator med tillhörande projektor att tillgå. Dessa använder sig läraren av relativt ofta i undervisningen då hon visar olika filmer från mediapoolen, tar reda på fakta tillsammans med eleverna och utgår ifrån deras frågor och intressen. Jag ser projektorn som ett mycket bra hjälpmedel i undervisningen då det med datorns hjälp snabbt och enkelt går att få fram information, bilder, musik, filmer och mycket mer. Tack vare projektorn får dessutom alla elever möjlighet att ta del av det som syns på skärmen, jämfört med de klassrum som inte har någon projektor där endast tre-fyra elever kan sitta vid datorn samtidigt för att alla ska kunna se.

När det gäller skolämnet teknik upplever jag tyvärr att det är något som de inte arbetar så mycket med i de yngre skolåren. Det centrala är svenska, matematik och vissa inslag av naturvetenskap, medan det känns som att teknikämnet mestadels arbetas med i de äldre åldrarna. Hur kommer detta sig, kan man undra. Jag tror att det kan handla om en prioriteringsfråga och med de yngre eleverna är det vanligen störst fokus på att lära sig läsa och skriva, samt grunderna i matematik. Därmed inte sagt att det inte går att ha teknik med de yngre, för det är jag säker på fungerar alldeles utmärkt.

En annan faktor till den bristande teknikundervisningen bland de tidiga åldrarna i skolan skulle kunna vara att lärarna själva känner sig osäkra inom teknikområdet och därför ”överlåter” det till andra lärare som arbetar med de äldre åldrarna. Enligt Ginner och Mattsson (2009) är en teknisk allmänbildning viktig i vardagen då vi ständigt ”utsätts” för tekniska problem som behöver lösas. Författarna menar att skolan kan bidra till att ge eleverna en ökad förtrogenhet med den teknik som vi ständigt omges av och på så vis få eleverna att på egen hand våga lösa vardagsproblem. I kursplanen (Skolverket, 2008) står det om vikten av att eleverna ska utveckla ett intresse för teknik och därför anser jag att det är av stor betydelse att även läraren visar ett intresse och engagemang i ämnet. Om läraren kan visa för eleverna att teknik är något roligt och spännande tror jag att deras intresse för teknik kommer att öka. Detta i jämförelse med vad som händer om inte ens läraren verkar intresserad av ämnet, då är det heller inte lätt att engagera någon annan.

Referenser:
Ginner, T. & Mattsson, G. (2009). Teknik i skolan. Lund:Studentlitteratur.
Skolverket. (2008). Kursplaner och betygskriterier 2000. Västerås: Fritzes.

/Hanna

1 kommentar:

  1. Jag håller med att det i skolan läggs fokus på svenska och matematik. Men i dessa ämnen finns det mycket teknik och jag tror att tekniken i förskolan och skolan sker mycket i barnen/elevernas vardag. När jag inför seminariet med arbetsplaner skulle gå igenom dem på fältstudieplatsen upptäckte jag att det fanns mycket teknik i deras upplägg fast pedagogerna inte syngligjorde detta för barnen som teknik. Jar tror att det är viktigt att pedagogoerna bemöter eleverna med teknikundervisning som är utifrån deras intresse.

    SvaraRadera