17 maj 2010

Teknik på förskolan

Som alla andra har även jag varit ute på fältstudier och undersökt tekniken.

Efter detta har jag fått en förändrad bild av vad teknik egentligen är. Innan detta var mina tankar att teknik bara hade med tekniska prylar att göra, såsom, tv: apparater, datorer, telefoner, elektriska verktyg av olika slag, köksmaskiner och så vidare. Med tanke på det är det inte så konstigt att jag har upplevt detta som något svårt. Nu har jag i alla fall kommit till insikt med att teknik är så mycket mer än dessa elektriska ting.

När jag besökte förskolan med de tekniska glasögonen insåg jag plötsligt vad mycket teknik det finns i aktiviteter jag aldrig tidigare tänkt på som om de vore tekniska. Jag tycker att det är lite skrämmande att jag inte lagt märke till detta tidigare. Ginner & Mattsson (1996) belyser att det finns en mängd teknik omkring oss som vi ofta tar för given och knappt lägger märke till. När jag kom satt några av barnen och målade, detta menar jag är en teknik i sig då det kräver vissa redskap för att kunna utföras, jag menar att penseln är ett tekniskt hjälpmedel, vilket även författarna framhåller, de menar att användandet av maskiner, redskap och verktyg är teknik. Vidare menar författarna att det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov är teknik. Barnen på förskolan får använda sig av många olika tekniska hjälpmedel i sin ateljé där de målar, syr, limmar, klipper och så vidare. Alla dessa aktiviteter menar jag kräver någon form av tekniskt hjälpmedel, barnen använder sig av penslar och svampar av olika slag när de målar, för att kunna sy behöver de en nål vilket jag menar är en teknisk pryl då detta inte skulle gå att utföra utan nålen. Ibland när de limmar använder de sig av en limpistol vilket jag tror är en av få saker som många skulle anse vara en teknisk pryl. Även saxen menar jag är ett tekniskt hjälpmedel då detta är något som krävs för att momentet ska kunna utföras. Enligt Lpfö 98 ska barnen med hjälp av olika material och tekniker utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera. Jag menar i och med detta att det är av stor vikt att vi i förskolan faktiskt använder oss av teknik. Många gånger tror jag att vi gör det utan att vi tänker på det, eller rättare sagt menar jag att det är omöjligt att komma ifrån detta då vi i vårt samhälle ständigt använder oss av olika tekniska hjälpmedel för att klara av vår vardag.

Utöver dessa teknikprylar som jag nämnt ovan finns det en oändlig mängd fler då som jag sagt har insett att teknik är så mycket. På förskolan finns det såklart också sådana saker som jag innan tolkat som tekniska prylar, såsom dator, digital fotoram och ett ljusbord, för att nämna några. Vad gäller datorn så används den mest av personalen men för barnen, de gör dokumentationer, planeringar och liknande. Fotoramen används på olika sätt, ibland har de vilka foton som helst från verksamheten medan de under vissa perioder sorterar och väljer de som passar om de arbetar med ett speciellt tema. Vid ljusbordet får barnen arbeta och göra mönster på olika sätt och med hjälp av olika material, detta är något som barnen älskar, de vill gärna hålla till vid bordet och är imponerade av de effekter som blir på grund av ljuset.

Jag menar att det är bra att få barn att förstå vad teknik är, jag upplever tyvärr att många tror att teknik enbart handlar om komplicerade ting som är svåra att förstå sig på. Om barn och elever får en förståelse för att teknik inte enbart har med dessa saker att göra menar jag att ett större intresse skulle kunna uppstå för tekniken. Detta tror jag även skulle kunna leda till att ett större intresse för skolämnet teknik uppstår vilket jag menar är positivt. Då tekniken för oss människor spelar en allt viktigare roll menar jag att det är nödvändigt att vi blir medvetna om och förtrogna med den vilket även Ginner & Mattsson (1996) belyser. Min avslutande tanke är reflektionen över att teknik är något väldigt brett, det har med så många olika saker att göra, jag tänker mig att det enklaste ting du kan tänka dig som du använder för att utföra en handling kan vara teknik medan den mest komplicerade elektroniska prylen du kan tänka dig också är teknik.
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2006). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar