12 maj 2010

Teknik i förskola och skola

Utifrån mina observationer från förskolan och skolan menar jag att det mesta är teknik, det beror helt och hållet på hur man definierar ordet teknik, vad innebär det egentligen?

Jag ser det hela utifrån två synvinklar, det första är själva skolämnet teknik, ämnet där eleverna får lära sig hur tekniken ska användas och varför den ska användas.
Det andra är den ”osynliga” tekniken eller rättare sagt den teknik som finns runt omkring oss överallt, såsom; stolar, whiteboard, papper, pennor, lera, linjaler, bord, mat, fotbollar etc. de saker där det ligger teknik bakom för att framställa. Det är denna teknik som jag anser finns överallt, alla elever och personal inom förskola och skola använder den hela tiden.
Som exempel; De allra minsta barnen har blöjor på sig och detta menar jag är en teknik, en teknik som människan besitter och genom denna förmåga kunna framställa en produkt som i slutänden löser ett problem.

Jag håller helt och hållet med Hanna i hennes inlägg, där hon beskriver teknik som skolämne, hon liksom jag har som åsikt att tekniken inte är prioriterat i de yngre skolåren då koncentrationen ligger på att lära eleverna skriva, läsa etc.
Jag har även som åsikt att eleverna lär sig bemästra teknik då de exempelvis lär sig skriva (skrivteknik) – all teknik menar jag kommer successivt uppåt i åldrarna.

Med mina observationer och reflektioner i ryggsäcken kan jag fortfarande konstatera att det är ett ganska komplext ämne, komplext eftersom där är svårt att sätta fingret på vad teknik egentligen är. Det skulle kunna vara allt och det skulle kunna vara inget, beroende på hur man ser det.

//Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar