4 mars 2010

Fast, flytande och gas.

Intressant naturkunskap bok
Fick för mig att jag skulle titta om det fanns något intressant i min naturkunskap b bok som jag hade här hemma och helt plötsligt hittade jag en hel massa intressant.
Jag börjar med aspekten fast, flytande och gas, eller det blir rättare sagt en fortsättning på Robins tidigare inlägg.
Alla atomer och molekyler rör sig, det är detta som vi upplever som värme, ju varmare ett material är desto fortare rör sig dess byggstenar.
Vad gäller vatten så är dess molekyler relativt stillsamma då temperaturen udnerstider 0 grader vilket gör att vätebindningarna orkar hålla dem samman i ett mönster. Det är detta vi kallar för is. I detta tillstånd sitter vattenmolekylerna relativt glest.
När temperaturen sedan stiger över 0 grader ökar rörelserna igen vilket leder till att vätebindningarna mellan molekylerna försvagas så att molekylerna byter plats med varandra. Det är i detta läge som vattnet uppträder i flytande form som vätska. När vatten är i flytande form befinne sig moelkylerna närme varandra än när det fryser till is vilket gör att is har mindre densitet (täthet) än vatten.
När vattnet blir så hett att det kokar frigörs molekylerna helt och hållet från varandra och rör sig fritt. Ämnen som innehåller vätebindningar kräver extra mycket energi i form av värme för att molekylerna ska kunna frigöras från varandra. Detta gör att kokpunkten för vatten är högre än för många andra vätskor.
Källa: Henriksson, A. (2006). Naturkunskap B. Malmö: Gleerups Utbildning AB
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar