9 mars 2010

Vatten!

Enligt http://www.mimersbrunn.se/Vatten är det solen som värmer upp vatten och sjöar och på så vis sätts kretsloppet igång.
Det som dock var nytt för mig var att ämnets högsta densitet är + 4 grader och i och med detta kan is flyta på vatten vilket genererar i att sjöarna som finns inte kan bottenfrysas, i och med att detta fenomen händelse kan alla vattendjur simma och leva under isen.

Det som jag alltid trott genom mitt liv är att sjöar visst kan bottenfrysas pga. att detta vatten inte cirkulerar och därmed fryser. Det jag nu fått erfara är olika svar från olika sidor på internet, någon som vet mer? Detta verkar ju trots allt ganska logiskt eftersom; om sjöarna skulle bottenfrysas hade hela kretsloppet satts på spel.

//Robin

4 kommentarer:

  1. Nu förstår inte jag riktigt känner jag, menar du att sjöar alltså inte kan bottenfrysa? Vad innebär i så fall bottenfrysning? Precis som du skriver så låter det i för sig rimligt att en sjö inte kan bli helt bottenfryst eftersom att arter ska kunna överleva, men jag vet faktiskt inte. Det här kanske behöver kollas upp lite mer!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om jag har alla chips i påsen men så här har jag uppfattat det: Vatten är som tyngst vid 4 grader. När vattenytan på en sjö kyls ned, sjunker det nedkylda vattnet. Bara för att kallare är tyngst (upptill 4 grader). Men när allt sjövatten kylts ned till 4 grader och det fortsätter att bli kallare, (mer än 4 grader)blir vattnet lättare och flyter därför uppåt. Därför bildas is på ytan först. När sedan isen blivit tjockare, ca 20 -30cm fungerar isen som isolering och ytterligare avkylning avtar. Därav bottenfryser inte sjön.

    Ref www.uvc.uu.se/ProfessorVatten
    //Jenny

    SvaraRadera
  3. Jag frågade Sunhede idag på handledningen om detta och han gav precis samma förklaring som du tar upp här Jenny. Han sa även att det ska mycket till för att en sjö ska kunna bottenfrysa, MEN det går. I sådana fall måste det vara otroligt kallt eftersom att det 4-gradiga vattnet sjunker till botten då det är tyngst och att vattnet fryser ovanifrån.

    SvaraRadera
  4. Denna diskussion var intressant jag visste att 4 gradigt vatten var tyngst men jag har aldrig funderat på hur det resterande fungerar förutom att varmt alltid har en förmåga att stiga upp.

    Men orsaken till att kallare än 4 grader stiger upp är kanske att det närmar sig frysgrader tills det fryser? Som de flesta vet är ju is lättare än vatten.

    SvaraRadera