21 mars 2010

Funderingar resulterade i ett litet experiment!

Satt och pratade med en kompis i telefonen och började då prata om att vi arbetar med vatten och is. Jag berättade att jag skulle ha samling på förskolan imorgon och att vi skulle smälta is.
Jaha, sa min kompis, ska ni hälla salt på den?
Jag fattade inget men hon berättade för mig att hennes mamma hade hällt tösalt på isen ute och då hade det bubblat i isen.
Ja, att man häller tösalt på is för att det inte ska vara så halt så långt är jag med. Men jag blev genast väldigt nyfiken på om det bubblar i isen och smälter om man häller vanligt salt på den.

Så som ni vid det här laget säkert redan har förstått så var jag tvungen att experimentera lite här hemma. Jag tog fram en isbit, salt och kameran och började strö salt på isen, mycket riktigt, det började bubbla=)

Det bubblade och isen smälte, ganska mycket precis när saltet hamnat på isen men sedan tyckte jag att det avstannade. Jag prövade då att hälla på lite mer salt vilket resulterade i att det åter smälte mycket och sedan avstannade. Detta upprepades ett antal gånger tills den gången då det faktiskt inte smälte mer.

Min tanke är att detta beror på att saltet vid det sista tillfället inte fick någon kontakt med isen då den lade sig över det salt som redan fanns. Detta gjorde att den inte på något sätt påverkade isens smältprocess.
Isen fortsatte såklart att smälta dock inte lika snabbt som i början, vad kan detta bero på? Eller är det helt enkelt så att det faktiskt bubblar och smälter
hela tiden fast att det inte blir så tydligt när isen till viss del smält och är ojämn? Vad beror det egentligen på att salt gör att isen smälter?

Det blev visst en hel del tankar och fudneringar här, jag fudnerar vidare och återkommer säkert.
Nedan kan ni se dokumenterade bilder på hur det såg ut under experimentets gång.










//Maria

3 kommentarer:

  1. Ett litet lästips som rör ditt experiment!
    I boken Barn och naturvetenskap av Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner – Godée (2008) står det på sidan 63 och några sidor framåt om lärarstudenter som utforskar vatten och is. Bland annat tar författarna upp din fråga om varför salt smälter is.

    Jag tror att barn och elever skulle tycka att ditt experiment var jättespännande och att de skulle bli nyfikna och vilja veta mer om varför isen bubblar och smälter.

    Referens
    Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner – Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap – upptäcka utforska, lära. Stockholm: Liber.

    SvaraRadera
  2. Gud vad spännande! Det här vill jag också prova känner jag! Tack för tipset Mikaela, jag ska titta i boken.

    SvaraRadera
  3. Jodå att salt smälter is har man hört talas om men salt har en annan funktion också det används som härdningsmedel för snö- och isskulpturer. Så man ska nog vara försiktig med vilket salt man använder för att smälta is.

    SvaraRadera