Lektionsplanering – vatten
Syfte: Syftet med detta lektionstillfälle är att barnen och eleverna ska få en ökad förståelse av fenomenet vatten och is i dess omvandlingsprocesser.
För vem: Ca 6 barn i åldrarna 4-6 år och halvklass i år 1
När: Under vårterminen 2010
Syfte: Syftet med detta lektionstillfälle är att barnen och eleverna ska få en ökad förståelse av fenomenet vatten och is i dess omvandlingsprocesser.
För vem: Ca 6 barn i åldrarna 4-6 år och halvklass i år 1
När: Under vårterminen 2010
Mål
Mål ur (Lpfö 98):
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
· ”utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar”,( Lpfö 98, s.12.)
· ”utvecklar förståelse för […] enkla naturvetenskapliga fenomen […]”, (Lpfö 98, s.13)
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
· ”utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar”,( Lpfö 98, s.12.)
· ”utvecklar förståelse för […] enkla naturvetenskapliga fenomen […]”, (Lpfö 98, s.13)
Mål ur (Lpo 94):
Skolan ska sträva efter att varje elev:
· ”lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra”, (Lpo 94, s.11).
Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola:
· ”känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska […] kunskapsområdena”. (Lpo 94, s.12).
Skolan ska sträva efter att varje elev:
· ”lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra”, (Lpo 94, s.11).
Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola:
· ”känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska […] kunskapsområdena”. (Lpo 94, s.12).
Våra konkreta mål i förskolan & skola:
· Barnen och eleverna ska kunna utrycka en hypotes om hur de på bästa sätt kan lösa problemet,
· Alla barnen och eleverna ska experimentera och pröva olika metoder för att lösa det aktuella problemet,
· Efter avslutad lektion ska barnen och eleverna ha lärt sig hur man kan bevara respektive smälta is.
Material: Tidning, handduk, bomull, plastpåse, plastburk, termos, glasburk och aluminiumfolie.
Genomförande
Denna lektion kommer handla om is i dess smältningsprocess, hur hålls en isbit konstant längst och hur gör man för att smälta isbiten på snabbaste sätt?
· Vi kommer först att prata med barnen och eleverna om vatten och is.
· Efter detta presenteras problem 1; Hur kan man göra för att smälta en isbit så fort som möjligt?
· Eleverna kommer därefter få formulera en hypotes om hur detta kommer ske. Efter det delas eleverna in i par som de sedan får arbeta i. Barnen i förskolan kommer med hjälp av pedagog utforma en gemensam hypotes som skrivs ner.
· Barnen och eleverna får utföra ett experiment (i par) med diverse material för att komma fram till en lösning på problemet.
· Vi samlar barnen och eleverna och för en dialog med dem för att se vad de kommit fram till.
· Efter detta presenteras problem 2; Hur kan man göra för att bevara en isbit under så lång tid som möjligt.
· När problem 2 har presenterats genomförs experiment med samma material och på samma sätt som problem 1 men denna gång ska barnen och eleverna bevara isbiten istället.
· Efter detta får barnen och eleverna rita respektive skriva vilket av sätten de prövat som fungerade bäst för att smälta respektive bevara en isbit. Genom detta kan vi se vad barnen och eleverna tagit till sig.
Utvärderingsfrågor för pedagogen
Måluppfyllelse:
· Kunde barnen och eleverna uttrycka en hypotes om hur de på bästa sätt skulle kunna lösa problemet?
· Experimenterade och prövade alla barn och elever olika metoder för att lösa det aktuella problemet?
· Lärde sig barnen och eleverna hur man kan bevara respektive smälta is?
Aktivitetens relevans:
Var is-experimentet relevant för att uppnå målen?
Var uppgiften relevant för målgruppen?
Pedagogiska ledarskapet:
Var jag tydlig i mina instruktioner?
Utmanade jag barnen och eleverna tillräckligt?
Hjälpte jag de barn och elever som behövde det?
Gick det som jag tänkt?
Vad kunde jag ha gjort annorlunda?
Vilka barn och elever var vinnare och förlorare?
· Kunde barnen och eleverna uttrycka en hypotes om hur de på bästa sätt skulle kunna lösa problemet?
· Experimenterade och prövade alla barn och elever olika metoder för att lösa det aktuella problemet?
· Lärde sig barnen och eleverna hur man kan bevara respektive smälta is?
Aktivitetens relevans:
Var is-experimentet relevant för att uppnå målen?
Var uppgiften relevant för målgruppen?
Pedagogiska ledarskapet:
Var jag tydlig i mina instruktioner?
Utmanade jag barnen och eleverna tillräckligt?
Hjälpte jag de barn och elever som behövde det?
Gick det som jag tänkt?
Vad kunde jag ha gjort annorlunda?
Vilka barn och elever var vinnare och förlorare?
/Maria, Hanna & Robin
Intressant lektion/lärandetillfälle som ni har planerat!
SvaraRaderaHar ni genomfört lektionen än? Gissar att vi är många som är intresserade av hur det gick! Hur elever förstod innehållet och vilka strategier de valde.
/Johan